چرا باید پوشاک ورزشی مناسب بپوشیم

  1. خانه
  2. پوشاک ورزشی
  3. چرا باید پوشاک ورزشی مناسب بپوشیم

چرا باید پوشاک ورزشی مناسب بپوشیم

پوشاک ورزشی

پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب یکی از نکات اصلی و مهم در ورزش کردن است، که عمدتاً مورد غفلت قرار می گیرد. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد گمان می کنند که پوشیدن پوشاک ورزشی تأثیر چندانی در میزان عملکرد و کالری سوزی نداشته؛ لذا بی توجه به نوع فعالیت ورزشی که انجام میدهند، هر لباس راحتی که دم دستشان باشد را برای پوشیدن انتخاب می کنند. درحالیکه پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب از جمله کارهایی است که شما را به هدفتان در ورزش نزدیکتر کرده و حس شادابی را به شما هدیه می کند. می پرسید چگونه؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به رموز پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب آگاه شوید.

پوشاک ورزشی مناسب چه جنسی دارد ؟

مهمترین مسأله ای که در انتخاب پوشاک ورزشی مناسب مورد توجه قرار می گیرد، جنس لباس است. به عبارت دیگر، جنس پوشاک ورزشی باید به گونه ای باشد که متناسب با دمای محیط بوده و موجب گرما یا سرمای بیشتر بدن ورزشکار نشود. از سوی دیگر، به دلیل افزایش تعرق و گردش جریان خون هنگام ورزش کردن، نباید باعث کلافگی یا گرمازدگی او شود. می توان گفت الیاف طبیعی همچون الیاف نخی بهترین گزینه برای تهیه پوشاک ورزشی مناسب هستند. چراکه بیشترین تطابق را با دمای محیط داشته و ضمن عدم تداخل در سیستم تعریق بدن، احتمال بروز سکته قلبی هنگام ورزش کردن را کاهش می دهد. از سوی دیگر، عرق ورزشکار را جذب کرده و رطوبت را به راحتی عبور می دهد. نکته دیگر اینکه به میزان انعطاف پذیری لباس نیز توجه کافی داشته باشید. چراکه برخی از لباس ها مانع حرکت راحت بدن می شود.

 

پوشاک ورزشی دخترانه - ماراتن

بهترین مدل پوشاک ورزشی چیست ؟

در یک دسته بندی کلی، می توان پوشاک ورزشی را در دو گروه ” تی شرت و شلوارک ” و ” گرمکن آستین بلند و شلوار ” طبقه بندی کرد. اگرچه ذکر این نکته نیز ضروری است که بر حسب نوع فعالیت ورزشی، انتخاب پوشاک ورزشی مناسب متغیر می باشد؛ با این وجود، می توان گفت که تی شرت و شلوارک گزینه مناسبی برای ورزشکارانی است که در فضاهای سربسته ورزش می کنند. به عبارت دیگر، عدم قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و در امان بودن از آسیب های احتمالی محیط باز، یکی از دلایلی است که ورزشکاران را به سمت انواع تی شرت و شلوارک می کشاند. از سوی دیگر، به دلیل تعریق بیشتر در فضاهای سربسته، هرچه لباس کمتری به تن داشته باشید، راحت تر فعالیت می کنید. در مقابل، گرمکن آستین بلند و شلوار، پوشاک ورزشی مناسب برای فضاهای باز مانند پارک است.

پوشاک ورزشی چسبان بهتر است یا گشاد

موضوع دیگری که در انتخاب پوشاک ورزشی مناسب ذهن ورزشکاران را به خود مشغول می کند، گشادی یا تنگی پوشاک ورزشی است. قبل از اینکه به ذکر مزایا و معایب لباس تنگ و گشاد بپردازیم؛ توجه شما را به این نکته جلب می کنیم؛ که پوشاک ورزشی مناسب، لباسی است که شما در آن احساس راحتی داشته باشید. بنابراین، می توان گفت برحسب نوع فعالیت ورزشی که انجام می دهید، انتخاب شما متغیر می باشد. به عنوان مثال، اگر رشته ورزشی شما تنیس است، بهتر است از لباس های خیلی تنگ و چسبان استفاده نکنید. البته این بدان معنا نیست که گشادی لباستان به حدی باشد که مانع از انجام حرکات صحیح دست و پای شما شود. اما چنانچه، ورزش بدنسازی انجام می دهید، لباس های چسبان موجب عملکرد بهتر شما می شوند.

شرایط شستشوی پوشاک ورزشی

نکته دیگر در خصوص پوشاک ورزشی به شرایط نگهدای و شستشو مربوط می شود. در این خصوص بهتر است قبل از هر اقدامی دستورالعمل درج شده بر روی برچسب لباس را نگاهی بیندازید. اگرچه می توانید با رعایت یک سری نکات عمومی، بر طول عمر پوشاک ورزشی خود بیفزایید. به عنوان مثال، برای شستشوی لباس از شوینده های قوی و نرم کننده استفاده نکنید. چراکه علیرغم تمیزی بیشتر لباس، موجب از بین رفتن الیاف لباس می شوند. بهترین کار این است که پس از انجام فعالیت ورزشی، آن را بشویید و از گذاشتن لباس پر از عرق در ساک خودداری کنید. همچنین، به دلیل استفاده از الیاف طبیعی در تهیه لباس های ورزشی، از آب سرد برای شستشوی آنها استفاده کنید.

چرا باید کفش ورزشی مناسب پوشید

پوشیدن کفش مناسب از دیگر مواردی است که برای ورزش کردن ملزم به رعایت آن هستید. به عبارت دیگر، چه ورزش حرفه ای مثل بدنسازی انجام دهید؛ و چه پیاده روی روزانه انجام می دهید؛ پوشیدن کفش ورزشی مناسب امری اجتناب ناپذیر است. چراکه برخی از آسیب های احتمالی هنگام ورزش کردن به وضعیت نامناسب پا مرتبط می شود. بنابراین، بهتر است قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی، کفش متناسب با نوع و میزان فعالیتتان را تهیه کنید. البته توجه داشته باشید که برای تست اندازه کفش، بعد از ظهرها زمان مناسب تری هستند. چراکه در این زمان، پا به بزرگترین اندازه خود رسیده و لذا انتخاب دقیق تری انجام می دهید. همچنین، بهتر است هنگام خرید کفش ورزشی، جوراب ضخیم به پا داشته باشید؛ در غیر این صورت، احتمال گشادی و یا تنگی کفش وجود دارد.

کلام آخر

ورزش کردن یکی از بهترین فعالیتهایی است که علاوه بر ایجاد حس سرزندگی، موجب تناسب اندام و سلامتی شما نیز می شود. در این میان، پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب از جمله اقداماتی است که فعالیت شما را دلچسب تر می کند. به عبارت دیگر، پوشیدن لباس مناسب هنگام ورزش کردن علاوه بر زیباتر نشان دادن اندام شما، موجب عملکرد بهتر بدن نیز می شود. چرا که با کنترل عبور جریان هوا، از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری می کند. از سوی دیگر، به دلیل استفاده از الیاف مختلف در تولید پوشاک ورزشی، انعطاف پذیری لباس نیز بالا رفته و لذا مانع انجام حرکات سنگین بدن نمی شود. اسپندکس از جمله این الیاف است که به دلیل انعطاف پذیری بالا گزینه مناسبی برای فعالیتهای کششی از جمله یوگا و پیلاتس می باشد.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست