نظم و اتحاد یکی از نکات مهم در محیط‌های گروهی و دسته جمعی است و لازمه برطرف شدن این نیاز، استفاده از یونیفرم‌ها و لباس‌های یکسان است. مدارس، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها و بسیاری دیگر از ارگان‌های دولتی و خصوصی موظف به پوشیدن لباس متحدالشکل هستند. مدارس یکی از مهمترین ارگان‌ها است که نیاز به داشتن لباس فرم دارد. داشتن فرم مدارس به مدیران و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا یک فضای آموزشی منظم و متحد را داشته باشند. اما تاریخچه شکل‌گیری لباس فرم برای مدارس از چه زمانی شکل گرفت؟ اگر علاقه‌ای به آشنا شدن با تاریخچه شکل‌گیری یونیفرم مدارس در ایران و دیگر کشورها دارید، پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه اولین فرم مدارس

طبق اسناد و مدارک بدست آمده استفاده از اولین لباس یک دست و استاندارد ممکن است مربوط به سال ۱۲۲۲ در انگلستان باشد زمانی که اسقف اعظم کانتربری دستور دارد تا دانش‌آموزان جامه‌هایی یکسان بپوشند. منشا اولیه این نوع لباس‌ها از زمانی آغاز شد که اسقف اعظم در بیمارستان مسیح، کودکان را با لباس‌هایی آبی و جوراب‌هایی زرد دید و از آن زمان، حکم پوشیدن فرم مدارس صادر شد. در سال ۲۰۱۱ نیز در نظر سنجی مجدد از دانش‌آموزان ۹۵٪ آن‌ها موافق پوشیدن یونیفرم سنتی برای مدرسه بودند. قرن‌ها بعد پوشیدن فرم مدرسه ارتباط مستقیمی با طبقه اجتماعی مردم پیدا کرد، به طوری که دانش آموزان در مدارس خصوصی تا سال ۱۹۷۲ ملزم به پوشیدن کلاه بودند.

فرم مدارس در استرالیا

لباس فرم مدارس در استرالیا در سال ۱۹۲۰ برای پسران یک شلوارک کوتاه و کلاه بود، درست مثل یونیفرم مدارس انگلستان با این تفاوت که انگلستانی‌ها ترجیح می‌دادند پاهایشان کاملا پوشیده باشد. بعد از جنگ جهانی دوم، لباس فرم مدرسه‌های استرالیا راحت‌تر شدند و کم کم به یک استایل معمولی برای مدارس استرالیا تبدیل شد.

لباس فرم در مدارس آفریقا

استفاده از فرم مدارس در آفریقا با هدف متمایز کردن دانش‌آموزان از سایر بچه‌هایی که در خیابان بودند، شکل گرفت. یونیفرم پسرها یک شلوارک و بلوز بود و دختران دامن و بلوز. بعد از پایان جنگ جهانی دوم استفاده از این لباس‌ها در دیگر ایالات آفریقا گسترش پیدا کرد. به طوری که امروزه در هیچ کشوری استفاده از لباس فرم برای مدرسه را بیشتر از آفریقا نمی‌بینید.

فرم مدرسه دخترانه - مدل ونوس | فرم مدارسیونیفرم مدارس در کشور چین

استفاده از لباس فرم برای مدارس در چین سابقه‌ای طولانی دارد و به قرن ۱۹ میلادی بر می‌گردد. فرم مدارس در چین ترکیبی از لباس‌های مدرن غربی و لباس‌های سنتی در چین است و باعث ایجاد تفاوت بین لباس مدارس با دیگر کشورها می‌شود. لباس فرم دختران ترکیبی از لباس‌های کره‌ای است به طوری که دختران بلوزهای کمان‌دار همراه با دامن و پسران شلوار، بلوز و کروات می‌پوشند.

لباس مدارس ژاپن

کشور ژاپن از جمله معدود کشورهایی است که برای فرم مدارس خود از لباس‌های سنتی انگلیسی الهام نگرفته است. گرچه استفاده از لباس فرم تا سال ۱۹۰۰ در ژاپن مرسوم نبود اما امروزه بسیار رایج شده است. یونیفرم مدارس ژاپن از لباس‌های نظامی کشورهای فرانسه و پروسی الهام گرفته شده است. این لباس‌ها در ژاپن نشان دهنده قدرت ژاپنی‌ها هستند. لباس فرم دختران از ملوانان و لباس پسران از ارتش الگو برداری شده است. استفاده از این لباس فرم‌ها در ساعات بعد از مدرسه در ژاپن بسیار مرسوم است.

تاریخچه لباس فرم مدارس در ایران

پوشیدن لباس یکسان و متحد در ایران از زمان رضا شاه در کشور آغاز شد. فرم مدارس دختران در آن زمان بلوز و دامن و فرم پسران، بلوز و شلوار بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر سبک زندگی مردم، یونیفرم مدارس نیز تغییر کرد. امروزه دختران در ایران با مانتو و مقنعه در مدرسه حاضر می‌شوند و پسران نیز بلوز و شلوار و در برخی مدارس همراه با کت. رنگ لباس فرم در ایران به نوع سال تحصیلی بستگی دارد و هر مدرسه‌ای یونیفرم مخصوص به خود را دارد.

سخن آخر

استفاده از لباس‌های کاملا یکسان نشان دهنده نظم و اتحاد است. مدارس یکی از مهمترین ارگان‌های آموزشی هستند که نیاز به نظم دارند. پوشیدن فرم مدارس یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد این اتحاد است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تاریخچه اولین لباس فرم آشنا کنیم و همچنین سایر لباس مدرسه سایر کشورها را نیز به شما معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست