نکات مهم در انتخاب پارچه لباس فرم مدارس

  1. خانه
  2. پوشاک مدارس
  3. نکات مهم در انتخاب پارچه لباس فرم مدارس

پارچه فرم مدارس یکی از پرفروش‌ترین انواع پارچه است که توسط نساجی‌های بسیاری تولید می‌شود. این پارچه به دلیل اینکه برای لباس فرم مدارس استفاده می‌شود، باید استانداردهای لازم را داشته باشد. از فاکتورهای مهم برای انتخاب پارچه مناسب لباس فرم تنوع رنگ، کیفیت پارچه در برابر شست و شوهای مکرر و جنس آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های یک لباس فرم و پارچه مناسب آن آشنا شوید.

فاکتورهای انتخاب پارچه لباس فرم مدارس

لباس فرم مدارس جزو آن دسته از لباس‌هایی است که نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارد. این نوع لباس چون برای دانش آموزان استفاده می‌شود باید پارچه‌ای باکیفیت و مقاوم داشته باشد. برای انتخاب یک پارچه لباس فرم مدارس باید به لطیف بودن، مقاومت آن در برابر شست و شوهای مکرر، مقاومت در برابر پاره شدن، بدن نما نبودن پارچه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه معرفی پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس فرم مدارس و نحوه نگهداری از آن‌ها می‌پردازیم.  

 نحوه نگهداری از پارچه ترگال

یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس فرم مدارس، پارچه ترگال است. پارچه لباس فرم مدارس ترگال به دلیل تنوع رنگ زیاد، ساده بودن، در دسترس بودن و قیمت مناسب مورد توجه بسیاری از مدارس و تولیدی‌های پوشاک است. این پارچه در دو نوع ساده و کجراه با الیاف پلی استر و ویسکوز در نساجی‌ها تولید می‌شود. برای شستن این پارچه باید از آب سرد استفاده شود تا نگهداری از الیاف آن بهتر انجام شود. برای شست و شوی لباس فرمی که با این نوع پارچه دوخته شده است، می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد و در هنگام استفاده از خشک کن آن را در حرارت کم قرار داد. 

پیراهن پسرانه و شلوار کتان مدل ۱پارچه لباس فرم مدارس تترون

از پارچه تترون بیشتر برای مقنعه لباس فرم مدارس دخترانه استفاده می‌شود. این نوع پارچه در عین سبک بودن باید پوشش دهی کاملی برای حجاب دختران ایجاد کند. از این پارچه لباس فرم مدارس برای تولید پیراهن و یا خرج‌کار لباس فرم مدارس پسرانه نیز استفاده می‌شود. تنوع رنگ پارچه تترون مانند پارچه ترگال زیاد است و مشتری حق انتخاب زیادی دارد. الیاف پارچه تترون از پلی استر ویسکوز است و برای شست و شوی آن باید از آب سرد استفاده شود. در هنگام اتو کشیدن به دلیل نازک بودن الیاف بهتر است یک پارچه را روی آن قرار داده و سپس اتو کنید.

پارچه پیراهنی 

پارچه لباس فرم مدارس پیراهنی در دو مدل چهارخانه و راه راه وجود دارد. از این پارچه به صورت ساده یا ترکیبی با دیگر پارچه‌ها برای شلوار، جلیقه، خرج‌کار مانتو و پیراهن اصلی دانش آموزان استفاده می‌شود. پارچه پیراهنی با الیاف ویسکوز یا الیاف پلی استر پنبه‌ای تولید می‌شود. برای شستن این نوع پارچه بهتر است، رنگ‌ها تقسیم بندی شوند و از آب داغ استفاده نشود.

شست و شوی پارچه فاستونی برای لباس فرم مدارس

از پارچه فاستونی بیشتر برای فرم مدارس پسرانه در مقطع نوجوانان برای تهیه کت و شلوار استفاده می‌شود. پارچه لباس فرم مدارس فاستونی با درصد پشم‌های ۱۰، ۲۰، ۲۵ و ۴۵ در بازار موجود است و دارای قیمت بالایی است که برای مدارس مقرون به صرفه نیست. پارچه شبه فاستونی نوعی دیگری از پارچه فاستونی بدون پشم است که قیمت ارزان‌تری دارد. خشکشویی بهترین گزینه برای شستن این نوع پارچه است. همچنین این نوع پارچه را می‌توان با دست در آب سرد شست.

پارچه پرشیا مکانیک

پارچه پرشیا مکانیک نوعی دیگر از پارچه لباس فرم مدارس است. این پارچه ضد چروک است، تغییر رنگ نمی‌دهد و دارای قیمت مناسب است. در تولید این پارچه از نخ رنگ استفاده شده است که باعث ثبات رنگ پارچه می‌شود. از پارچه پرشیا مکانیک برای مانتو و جلیقه فرم مدارس بیشتر استفاده می‌شود، چرا که به دلیل  آهار استاندارد و نحوه بافت بدن نما نیست. این پارچه در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار موجود است. برای شستن این نوع پارچه اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، بهتر است دمای آن را بر روی آب سرد تنظیم کنید. همچنین اگر برای شست و شو از دست استفاده می‌کنید بهتر است از آب سرد استفاده کنید و لباس را چنگ نزنید.

ویژگی‌های پارچه لباس فرم مدارس

زمانی که مراکز آموزشی و مدارس به دنبال پارچه لباس فرم مدارس مناسب هستند، باید به چند نکته توجه داشته باشند. 

  • در پارچه لباس فرم باید از نخ استفاده شده باشد چرا که پلاستیک به بدن ضرر می‌رساند و باعث ایجاد بوی بد بدن می‌شود.
  • پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید باید ضد چروک باشد تا بعد از یک بار شسته شدن کیفیت خود را از دست ندهد.
  • پارچه لباس فرم باید سبک، لطیف بوده و استحکام بالایی داشته باشد.
  • پارچه انتخاب شده باید از نظر رنگ‌بندی دارای تنوع باشد تا برای دانش آموزان جذاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست