تاریخچه پوشاک در ایران

با نگاهی به تاریخچه پوشاک در ایران درخواهیم یافت که پوشاک یکی از مهم ترین نیازهایی بوده است که انسان برای رفع آن تلاش های بسیاری نموده است. انسان در ابتدا از پوشاک برای در امان ماندن از سرما بهره می برده است. مصریان از ۵۵۰۰ سال پیش هنر ریسندگی و بافندگی پنبه را آموختند. همچنین چینی ها نیز در حدود ۳۶۰۰ سال پیس اقدام به پرورش کرم ابریشم نمودند و با استفاده از آن برای خود لباس تهیه کردند.

همچنین می توان اشاره نمود که ایرانیان با تمدن خود که بیش از ۱۰ هزار سال است، دارای سابقه درخشانی در زمینه پوشاک در جهان می باشند. به طور مثال در حدود ۷ هزار سال پیش از میلاد اولین ابزار ریسندگی و بافندگی در بهشهر یافت گردید. به علت دستاوردها و موفقت های فراوانی که ایرانیان در پوشاک به دست آورده بودند، در سراسر جهان زبان زد گردیده بودند. این مسئله سبب شده بود تا حتی زمانی که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد، لباس ایرانی بر تن کند.

پوشاک در ایران

پوشش زنان اولین اولویت پوشاک در ایران کهن

ایرانیان از زمان های گذشته به پاکدامنی بسیار اهمیت می دادند و زنان ایرانی از پوشش های مختلفی برای پوشاندن خود استفاده می کردند. با توجه به مهرهای سنگی که از دوره های هخانشیان برجای مانده است نیز می توان دریافت که ندیمه هایی که در کنار شاهزاده ایستاده اند، چادر بر سر کرده اند. همچنین در طرح دیگر که بر روی سنگی در ارگیلی ترکیه موجود است، نیز می توان زن ایرانی را مشاهده کرد که با پوشش چادر بر اسب سوار شده است.

پوشاک در ایران

کت و شلوار

پوشاک در ایران کهن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و می توان دریافت که مردمان به آراستگی خود بسیار توجه می کردند. این موضوع از این مسئله سرچمشه می گیرد که ایرانیان نخستین مردمانی بودند که شلوار و کت آستین دار بر تن می کردند. حتی یونیان به خاطر پوشیدن شلوار ایرانیان را به تمسخر می گرفتند. ایرانیان شلوارهایی نیز تهیه کرده بودند که تنگ و چسبان بود و با استفاده از چرم دوخته شده بود که آن را برای سوارکاری مورد استفاده قرار می داند.

اهمیت گلدوزی بر روی انواع پوشاک در ایران کهن

نقش زدن بر روی لباس از زمان های گذشته در ایران دارای اهمیت بوده است. با نگاهی بر تابوت اسکندر می توان دریافت که ایرانیان شلوارهایی با پارچه های بسیار زیبا و طرحدار بر تن دارند. گلدوزی هنری بود که در دوران صفویه به اوج شکوفایی رسید و حتی هنرمندانی از روم شرقی را نیز شیفته خود ساخته بود.

پوشاک در ایران

لباس ورزشی

نخستین مردمانی که برای ورزش از لباس های خاص بهره می بردند، ایرانیان بودند. چوگان از جمله ورزش های بایستانی و مورد علاقه ایرانیان بود که ورزشکاران این رشته ورزشی از پیراهن های نیم آستین و شلوارهای تنگ استفاده می کردند. استفاده از پوشاک ورزشی برای ورزشکاران این امکان را فراهم می کرد تا بتوانند به راحتی چوگان را انجام دهند. همچنین می توان اشاره نمود که پارچه مورد استفاده برای چوگان نیز پارچه ای بود که موجب می شد تا ورزشکاران کمتر عرق کنند.

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست