داستان شکل گیری برند کوکو شانل Coco Chanel

  1. خانه
  2. مد و زیبایی
  3. داستان شکل گیری برند کوکو شانل Coco Chanel

داستان شکل گیری برند کوکو شانل Coco Chanel

گابریل بوتور یا کوکو شانل Coco Chanel در سال ۱۸۸۳ در فرانسه به دنیا آمد. او یکی از طراحان مد بسیار خلاق فرانسوی بود که به دلیل طراحی های ساده ولی در عین حال لوکس و گران قیمت خود مورد توجه افراد بی شماری قرار گرفت. کوکو شانل از طراحانی بود که چهره دنیای مد را به طور کلی تغییر داد و موجب شکل گیری انقلابی در آن گردید. نفوذ و تاثیرگذاری شانل به اندازه ای بود که نام وی به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی در فهرست صد نفر از مهم ترین افراد دنیا در قرن بیستم قرار گرفت.

کوکو شانل Coco Chanel

آغاز به کار کوکو شانل

آغاز به کار کوکو شانل Coco Chanel و آغاز تمامی موفقیت های وی تنها از یک کلاه فروشی بود. شانل با کمک یکی از اطرافیان خود توانست در سال ۱۹۱۳ نخستین فروشگاه خود را در پاریس افتتاح کند. پس از افتتاح این فروشگاه و رونق یافتن آن اقدام به تاسیس شعبه دیگری کرد و به سرعت روز به روز بر محبوبیت این برند افزود شد تا جایی که در چند شهر دیگه اقدام به افتتاح شعبه های دیگری کرد. خصوصیت اصلی لباس های شانل آن بود که اکثر آن ها با پارچه های کش باف تهیه می شدند.

استفاده از این پارچه سبب شده بود تا لباس های شنل غیر معمول و غیر عادی باشند و به همین جهت افراد بی شماری به آن توجه می کردند. دلیل آنکه شانل از این پارچه استفاده می کرد، آن بود که توانایی تهیه پارچه های گران قیمت را نداشت و به همین علت از این پارچه های ارزان استفاده می کرد.

استفاده از همین پارچه های ارزان موجب شد تا روز به روز بر محبوبیت شانل افزوده شود. از ویژگی های مهم پارچه کش بافت آن بود که به آسانی تزئین می شد، تا می خورد و چینن می خورد و با طراحی شانل ساده، کاربردی و اغلب الهام گرفته از لباس مردانه بود.

سبک کوکو شانل

طراحی و سبک کوکو شانل بسیار ساده و در عین حال مدرن بود. او با طراحی هایی که انجام می داد به دنبال بهبود جایگاه زنان بود. تمامی تمایلات شانل در لباس و حتی آپارتمان وی همراه با رنگ های مورد علاقه اش که رنگ سفید، مشکی و بژ بود، دیده می شد. طراحی ها شنل به اندازه ای منحصر به فرد و خاص بود که با طراحی یک پیراهن مشکی کوتاه مجله آمریکایی وگو شانل را به فورد تشبیه کرد. این پیراهن به اندازه ای زیبا و خاص به نظر می رسید که به عنوان لباس روز و شب، بخش اصلی مجموعه فصل های بعدی شانل و لباس کلاسیک زنان قرن بیستم معرفی شد. شانل برای طراحی های خود از پارچه های ابریشمی نازک و توری طرح دار رنگی استفاده می کرد.

coco chanel

تاثیر جنگ جهانی دوم بر کوکو شانل

در سال ۱۹۳۹ فرانسه با آلمان وارد جنگ شد و در همین زمان بود که شانل در اوج محبوبیت مجبور به تعطیلی سالن خود شد. در این زمان بسیاری از سالن های خیاطی فرانسه را ترک کردند ولی شانل در فرانسه ماند و پس از برطرف شدن درگیری میان دو کشور و با توجه به موفقیت برند کریستین دیور دوباره به عرصه تولید باز گشت. دیور دامن های پفی زیبایی روانه بازار کرده بود و توجه همگان به آن ها جلب شده بود و از همین رو شانل دریافت که طراحی های وی نیز باید تغییرات اساسی داشته باشند.

او طراحی های جدید خود را وجود مشکلات و چالش های بسیاری که پیش رو داشت از سن هفتاد سالگی آغاز کرد. سرانجام برند شانل برای بار دیگر در سال ۱۹۵۳ کار خود را آغاز کرد و پس از مدت زمان کوتاهی توانست اعتبار و شهرت خود را باز گرداند. او طراحی های گذشته خود را به طور کامل مطابق با مد روز تغییر داد و طرح های متنوع تری ارائه کرد.

پس از کوکو شانل

کوکو شانل در سال ۱۹۷۱ درگذشت و سالن وی تا سال ۱۹۸۳ به دست معاونین و دستیاران وی اداره می شد تا اینکه کارل لگرفلد مسئولیت این سال مد را برعهده گرفت. زمانی که کارل لگرفلد مسئول این برند شد نیاز به تجدید نظر بسیاری در مد ها و طرح ها بود که وی با انجام تغییرات عمده ای برای بار دیگر توانست شانل را احیا کند. اکنون نیز پس از گذشت سالیان سال از افتتاح این برند، کوکو شانل از گران قیمت ترین و محبوبت ترین برندهای جهان به شمار می آید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست