سایه روشن رنگ فرم مدرسه بر آسمان موفقیت دانش‌آموزان

  1. خانه
  2. پوشاک مدارس
  3. سایه روشن رنگ فرم مدرسه بر آسمان موفقیت دانش‌آموزان

کم‌تر کسی است که در خاصیت اعجاب‌انگیز رنگ‌ها خصوصا در فرم مدرسه شک داشته باشد. به جز کارکرد اعصابی که به واسطه رنگ‌ها دگرگون می‌شود حال و هوای روح غنی انسان از رنگ‌ها نیز بی‌تاثیر نمی‌ماند. به همین دلیل مدتی است که روی روان‌شناسی رنگ‌ها و تاثیر متمایز آن‌ها روی عملکرد، بازدهی و موفقیت دانش‌آموزان بحث می‌شود.

امر آموزش به شدت با روحیه و حالات روانی فرد مرتبط است و این ارتباط تنگاتنگ قادر است شکست یا موفقیت دانش‌آموزان را رقم بزند. اگرچه عوامل مختلفی در عملکرد کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه تاثیرگذار هستند اما در آسمان پیشرفت دانش‌آموزان رنگ فرم مدرسه بیش از هر عامل دیگری خودنمایی می‌کند.

دنیای سرد و گرم رنگ‌ها و لباس مدرسه

رنگ‌ها خواص پیچیده‌ای دارند و درک این ارتباط پیچیده بین رنگ‌ها و خصوصیات روحی دانش‌آموزان است که کمک می‌کند بتوانیم از این خواص ویژه بیش‌ترین استفاده را داشته باشیم.

دنیای رنگ‌ها به دو بخش گرم و سرد تقسیم می‌شود. سردی و گرمی همان حس درونی رنگ‌ها است که از طبیعت الهام گرفته‌ شده‌اند. قرمز، نارنجی، بنفش و صورتی در صورتی که زیاد از حد تیره یا روشن  نباشند و رنگ‌های آبی و سبز به ترتیب دو طبقه‌بندی گرم و سرد را در عالم رنگ‌ها تشکیل می‌دهند.

 در حالی که رنگ‌های سرد خشک، بی‌روح، منفعل، منفرد و بی‌حرکت هستند رنگ‌های گرم جریان عظیمی از جوشش و خروش و انرژی را به سمت انسان سرازیر می‌کنند. بر اساس ماهیت و طبیعیت هر یک از رنگ‌ها است که انتخاب رنگ متناسب با شرایط و سن در کودکان ضروری برشمرده می‌شود و این انتخاب یک مفهوم بی‌چون و چرا و ثابت‌شده در مطالعات تجربی است.

هر یک از رنگ‌های گرم و سرد ویژگی‌های خاص خود را دارند و تنها ترکیب متعادل و دقیقی از این رنگ‌ها است که بر تقویت محرک‌های شناختی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. در غیر این صورت دانش‌آموز یا با استفاده از رنگ‌های گرم در فصول گرم سال دچار اختلالات رفتاری و بیش‌فعالی شده و یا با کاهش محسوس تمرکز گوشه‌گیر خواهد شد.

لباس مدرسه پسرانه -مدل پویان آبی

دستاوردهای توجه به به رنگ لباس فرم مدرسه

در علم ارگونومی به واسطه رنگ‌ها می‌توان توازن خوبی بین توانمندی‌های فیزیکی، روحی و محیطی افراد برقرار کرد. استفاده از رنگ‌ها در پوشاک ابتدایی دخترانه یا پسرانه با قدرت جادویی و نامرئی خود دستاوردهای زیادی به همراه دارد. با افزایش سن دانش‌آموزان لزوم توجه به رنگ لباس فرم مدرسه بیش‌تر شده و دستاوردهای حاصل از آن نیز چشمگیرتر خواهد بود.

تعیین ترکیب رنگ‌های مناسب توسط مسئولان و اعمال اصولی آن به واسطه مراکز تولیدی لباس مدارس باعث می‌شود تا:

  1. حس رضایت از تحصیل در دانش‌آموزان دوچندان شود
  2. بر اساس رنگی که انتخاب می‌شود روحیه خستگی‌ناپذیری دانش‌آموزان تقویت شده و بیش از پیش به تحصیل دل‌بسته می‌شوند
  3. بین انرژی دانش‌آموز و محیط تعادلی به وجود آید که مانع از هدررفت انرژی جسمی و روحی دانش‌آموز در فعالیت‌های روزمره می‌شود

نکات راهبردی در تعیین رنگ پوشاک مدارس

رنگ پدیده‌ای دارای همزمان دو جنبه فیزیکی و شمیایی است. برای رسیدن به ترکیب مناسبی از رنگ‌ها درلباس فرم مدرسه لازم است هر دو جنبه را با هم در نظر بگیریم.

تضاد محسوس رنگ‌ها در فرم مدرسه

تضاد به واسطه دو رنگی به وجود می‌آید که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند اختلاف فاحشی به چشم می‌خورد. تضاد رنگ‌ها حس شادی، تحرک و خلق و خوی اجتماعی را در دانش‌آموزان القا می‌کنند و بنابراین استفاده از آن‌ها در پوشاک ابتدایی پسرانه و دخترانه متناسب با سن آن‌ها خواهد بود. عدم تضاد بر خلاف تضاد، شخصیتی آرام، مطیع و خنثی را در دانش‌آموز پرورش می‌دهد.

استفاده از رنگ‌های مکمل در پوشاک مدارس

همنشینی و همراهی دو یا سه رنگ در کنار هم گاهی هماهنگی دلپذیری ایجاد می‌کند و چشم انسان نیز از دیدن این هماهنگی لذت می‌برد. استفاده از خاصیت مکمل بودن رنگ‌ها در فرم مدارس در عین حال که اثر تحریکی مستقیمی بر اعصاب و احساسات فرد ندارد کمبودها را در ترکیب رنگ پوشش مدارس جبران می‌کند.

بسیاری از مدارس بیش از این که از رنگ‌های تضاد در لباس فرم مدرسه استفاده کنند به رنگ‌های مکمل تمایل دارند؛ چون رنگ‌های مکمل عمدتا موردپسند همه خانواده‌ها قرار می‌گیرند و در عین حال ظاهر یونیفرم مدرسه از تکرنگی و یکنواختی خارج می‌شود.

اثرات تلفیقی رنگ فرم مدرسه بر روح و بدن دانش‎آموزان

شاید ادعاهای متعددی که پیرامون تاثیر رنگ‌ها بر روح و روان دانش‌آموزان وجود دارد باورپذیر و محسوس نباشد اما رنگ‌ها می‌توانند تغییرات آشکاری در برخی از فاکتورهای حیاتی بدن نظیر نبض یا تنفس ایجاد کنند که به دنبال آن‌ها قطعا تغییرات روانی قابل انتظار است.

در تحقیقی که روی جمعیت بزرگی از دانش‌آموزان در ایالات متحده انجام شده است تعویض رنگ‌ها تغییر دما و نبض بدن را در هر ۱۵ دقیقه یک بار ثبت کرده است. این تغییرات حتما روی فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان و تحرک و خستگی‌ناپذیری آن‌ها در مدرسه اثرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست