طراحی لباس فرم مدارس

طراحی لباس فرم مدارس یکی از بهترین اتفاقاتی است که در حوزه آموزش و پرورش مورد توجه مدیران قرار گرفته است. به عبارت دیگر، اولین ردپای طراحی لباس فرم مدارس را می توان در چند دهه گذشته جستجو کرد؛ زمانیکه لباس فرم مدارس با هدف همسان سازی و در نظر گرفتن شرایط فعالیت دانش آموزان مورد استقبال قرار گرفت. به مرور زمان و افزایش آگاهی در خصوص ضرورت طراحی لباس فرم مدارس، پای مسائل فرهنگی نیز به این مقوله باز شد؛ چراکه لباس به عنوان یک نماد بصری می بایست حامل پیام فرهنگی جوامع باشد.

به همین دلیل معمولاً تلاش می شود تا در طراحی لباس به هماهنگی آن با ویژگی های فرهنگی حاکم در هر منطقه نیز توجه شود. در این میان، حساسیت لباس فرم مدارس به دلیل درنظر گرفتن آسایش و راحتی دانش آموزان نیاز به توجه بیشتری دارد. لذا امروزه شاهد تولید انواع لباس فرم مدارس هستیم.

لباس فرم مدارس

اصول طراحی لباس فرم در مدارس

لباس فرم یکی از ملزوماتی است که برای انجام فعالیتهای مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر، فلسفه وجود لباس فرم را می توان در آسایش و ضرورت هماهنگی آن با نوع فعالیت درنظر گرفت. ناگفته نماند که طراحی لباس فرم باید به گونه ای باشد که علاوه بر آسایش، تأمین کننده تشخص اجتماعی افراد بوده؛ و به صورتی نباشد که با پوشیدن آن حس ناخوشایندی داشته باشند. بنابراین، بهتر است قبل از انجام هرگونه طرحی برای لباس، به ویژگی های سنی، جنسی و فیزیکی مدلها توجه شود؛ به طوریکه یکی از اصول طراحی لباس به انتخاب رنگ مناسب مربوط می شود. نکته دیگر در طراحی لباس فرم در مدارس توجه به نوع پارچه است. چراکه نوع پارچه نقش اساسی در انتخاب طرح دارد. از جمله مواردی که در این خصوص حائز اهمیت است، می توان به نرمی، لطافت و مقاومت پارچه در برابر شستشو اشاره کرد.

مزایای لباس فرم مدارس

اگرچه استفاده از لباس فرم مدارس سابقه طولانی دارد؛ اما طراحی لباس فرم به گونه ای که در سالهای اخیر گسترش پیدا کرده، حاکی از افزایش آگاهی نسبت به مزایای آن است. به عبارت دیگر، از آنجاییکه دانش آموزان بیش از نیمی از عمر خود را در مدارس سپری می کنند؛ ضروری است که لباسی راحت و آزاد، و در عین حال شیک و زیبا به تن داشته باشند. لباسی که متناسب با ویژگی های شخصیتی همچون سن، جنس و میزان فعالیت آنها باشد؛ و از حس خوشایندی به دانش آموزا بدهد. به عبارت دیگر، تشخص اجتماعی و ایجاد حس همبستگی یکی از مهم ترین مواردی است که در ذکر مزایای لباس فرم مدارس بیان می شود.

اهمیت این موضوع به قدری است که بسیاری از طراحان حرفه ای لباس، در زمینه طراحی لباس برای مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به فعالیت هستند. دلیل این مدعا، وجود طرح های متنوع و رنگی لباس فرم مدارس است که در سالهای اخیر به تن دانش آموزان دیده می شود؛ و روز به روز بر تنوع آنها افزوده می شود.

لباس فرم، احیاکننده فرهنگ بومی و ملی

از دیگر مزایایی که درخصوص طراحی لباس فرم و به خصوص لباس فرم مدارس عنوان می شود، نقش آن در حفظ و احیا فرهنگ قومی، مذهبی و ملی کشور ایران است. چراکه معمولاً در طراحی لباس سعی می شود به مسائل مختلف فرهنگی، روانی و اجتماعی توجه شود؛ از این رو، عناصری از این پارامترها را در لباس به کار می برند. بنابراین، می توان لباس فرم را علاوه بر عاملی در راستای حفظ انسجام اجتماعی، گزینه ای مناسب در راستای تقویت اتحاد ملی نیز در نظر گرفت. به عنوان نمونه می توان به کاربرد نقش و نگارهای ایرانی و یا رنگ های شاد اقوام مختلف منطبق با نواحی ایران اشاره کرد.

چه نکاتی در فرم مدارس ضروری است

به طور کلی، در طراحی لباس فرم یک سری نکات عمومی وجود دارد که می توان آن را به طراحی لباس فرم مدارس نیز تعمیم داد. با این وجود یک سری اصول و نکات اصلی وجود دارند که برای طراحی لباس فرم در مدارس باید به آن توجه داشت. به عنوان مثال، لباس فرم مدارس باید به گونه ای باشد که بتوان آن را لباسی برای همه فصول نامید؛ به عبارت دیگر، نه باید چنان تنگ باشد که امکان پوشیدن لباس اضافی در زمستان را فراهم نکند؛ و هم از جنسی نباشد که در بهار قابل استفاده نباشدد. بلکه، باید طوری دوخته شده باشد که به عنوان محافظ خوبی در برابر سرما و گرما درنظر گرفته شود.

پوشاک مدارس دخترانه - مدل النا

انتخاب پارچه مناسب

نکته مهم دیگری که در دوخت لباس مدارس مورد توجه قرار می گیرد، انتخاب نوع پارچه است. به عبارت دیگر، بهتر است در انتخاب پارچه نهایت دقت را انجام داد و از مرغوبترین پارچه ها استفاده کرد. توجه به دوام و ثبات رنگها و مقاومت در برابر مواد شوینده از مهم ترین مواردی است که در این خصوص در نظر گرفته می شود.

سخن آخر

لباس فرم در مدارس یکی از فعالیتهایی است که امروزه به جزء لاینفک در آموزش و پروش قرار گرفته است. اهمیت این موضوع باعث شده است که در برخی از مدارس کارگروه های طراحی لباس تشکیل شده و مناسب ترین لباس را برای دانش آموزان انتخاب کنند. از سوی دیگر مراکز مختلف فرهنگی اقدام به ارائه طرح های زیبا و راحت نموده اند. گروه هنری تیوا یکی از فعالترین مؤسساتی است که بیش از نیم دهه سابقه فعالیت در زمینه طراحی پوشاک و به خصوص طراحی لباس فرم مدارس دارد.

اتکا بر تجربه و هنر طراحان جوان و خوش سلیقه و استفاده از تجهیزات پیشرفته نساجی، این گروه هنری را به یکی از مراجع اصلی برای طراحی لباس فرم مدارس تبدیل کرده است. برای انجام مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید. همچنین با مراجعه به بخش آرشیو می توانید از نمونه طرح های موجود دیدن فرمایید.

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست