طراحی لباس چیست

طراحی لباس شاخه ای از هنر است که با تلفیق اصول زیبایی و دوخت، به خلق یک اثر هنری در قالب لباس می پردازد. به عبارت دیگر، هدف از طراحی لباس ارائه طرحی منحصر به فرد متناسب با ویژگی های جسمانی افراد می باشد. در این رهگذر، سایر ملزومات پوشش همچون کیف، کفش و … نیز مورد توجه قرار می گیرد. در این میان، طراح لباس سعی می کند تا با الهام از مفاهیم انتزاعی و فرهنگی، عناصر مشخصی را در طراحی لباس درنظر بگیرد. بدین ترتیب، طرحی زیبا و در عین حال شیک به مشتری ارائه می گردد. به طور کلی می توان عمده فعالیت در این حرفه را در دوخت سفارشی و پوشاک آماده دسته بندی نمود.

طراحی لباسدوره آموزش طراحی لباس

به گفته کارشناسان حوزه مد و لباس، کمبود نیروی انسانی ماهر در زمینه طراحی لباس یکی از بزرگترین مشکلات در توسعه این رشته می باشد. لذا بسیاری از مراکز آموزشی اقدام به برگزاری دوره های آموزش طراحی لباس نموده اند. سرفصل مباحث عمومی قابل ارائه در این آموزشگاه ها عبارتند از:

·         آموزش آناتومی و فیگور انسان : به بررسی شناخت کلی از اندام و رعایت تناسب های طولی و عرضی می پردازد. شناخت استخوان و طراحی اندام به همراه جزییات آن از جمله مواردی است که در این آموزش مورد توجه می باشد. شناخت انواع مختلف اندام اعم از اندام پروانه ای، مثلثی، جعبه ای، دایره ای و متعادل در این بخش انجام می شود. همچنین مشخصات اندام متناسب نیز به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد.

·         شناخت انواع خط و ارتباط آن با سایر عناصر تجسمی : در این بخش شکل گیری خط و ارتباط آن با خطوط عمودی و افقی بدن به طور دقیق بررسی می شود. شناخت تأثیر بصری خطوط، ویژگی و حالات خطوط، هماهنگی و کنتراست لباس با استفاده از خطوط از جمله مواردی است که در این حوزه به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، چگونگی طراحی انواع بخش های یک لباس اعم از یقه، آستین، پاچه و … در این قسمت بیان می شود.

·         شناخت و کاربرد رنگ و بررسی تأثیر بصری آن در طرح لباس‌ : یکی از مهم ترین مواردی است که در دوره طراحی لباس به آن پرداخته می شود. شناخت شدت رنگ، ارزش رنگ، رنگ های سرد و گرم و سایر جزییات مرتبط با رنگ و لباس در این حوزه آموزش داده می شود.

·         پارچه شناسی و چاپ بر روی پارچه : بخش دیگری از دوره آموزش طراحی لباس به این مهم می پردازد. آشنایی با انواع پارچه و شناخت کاربرد آن در این بخش بیان می گردد. همچنین مطالب مرتبط با انواع چاپ و چگونگی استفاده از آن در صنعت طراحی لباس پرداخته می شود.

·         طراحی لباس : از آنجاییکه طراحی لباس برای مراسم های خاص و ویژه نیاز به اطلاعات بیشتر و تجربه بالاتری دارد، لذا در برخی از آموزشگاه ها دوره های مخصوص طراحی لباس شب، لباس عروس، لباس کودک، لباس مشاغل و لباس مردانه به صورت جداگانه آموزش داده می شود.

·         آموزش نرم افزارهای طراحی لباس : وجود نرم افزارهای مختلف همچون Illustrator ، Gemini ، Corel و Photoshop بخش دیگری از آموزش های دوره طراحی لباس را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هنرجویان پس از طی دوره های مذکور، با چگونگی کار با این نرم افزارها نیز آشنا می شوند. قابلیت های این نرم افزارها در طراحی لباس، آن را به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای صنعت پوشاک و طراحی لباس تبدیل کرده است.

طراح لباس چه توانمندیهایی دارد ؟

همانطور که می دانید طراحی لباس از آن دسته رشته هایی است که خلاقیت حرف اول را در آن می زند. به عبارت دیگر، اگرچه تحصیلات آکادمیک در این زمینه راه شما را برای رسیدن به رویاییتان هموار می کند؛ اما شما باید از توانایی بالایی در خلق تصاویر جدید نیز برخوردار باشید. به بیان دیگر، شما به عنوان یک طراح لباس می بایست شخصیتی خلاق و هنری داشته باشید. به گونه ای که بتوانید تصاویر انتزاعی ذهنتان را به راحتی بر روی کاغذ پیاده کنید. همچنین توانایی شما در ترکیب انواع رنگ ها باعث می شود که بتوانید رنگ های جدید خلق کنید. از سوی دیگر به منظور توسعه دانش شخصی در زیمنه طراحی لباس بهتر است برای تقویت این ویژگی ها در خود، در نمایشگاه های مرتبط با طراحی لباس شرکت کنید؛ و با هنرمندان به نام این عرصه تعامل سازنده داشته باشید. بدین ترتیب، از اتفاقات جدید عرصه مد و لباس جا نمی مانید.

دراپینگ لباس چیست، چه فایده ای دارد

دراپینگ لباس بخش مهمی از فرایند طراحی لباس است که به معنی جایگذاری و سنجاق زدن پارچه بر یک طرح سه بعدی مانند مانکن می باشد. به طور کلی هدف از انجام دراپینگ، کشف معایب طرح لباس قبل از پیاده سازی آن روی پارچه اصلی است. به همین دلیل معمولاً از پارچه های ارزان قیمت مانند کتان استفاده می شود. با این وجود، طراح لباس سعی می کند در انتخاب پارچه مورد نظر برای دراپینگ، بیشترین شباهت جنسی به پارچه اصلی را نیز درنظر داشته باشد. چراکه چین و چروک ها و خطوط طراحی بر روی پارچه اصلی رفتار متفاوتی را پس از دوخت خواهند داشت. بدین ترتیب، دراپینگ را می توان تکنیک و مهارتی کلیدی دانست که طراح را قادر به درک عمیق اندام مشتری کرده و باعث می شود لباسی با کمترین ایراد و بیشترین تناسب با بدن تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست