نقدینگی و مواد اولیه مشکل اصلی صنعت پوشاک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. نقدینگی و مواد اولیه مشکل اصلی صنعت پوشاک

مجید نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنعت پوشاک و نساجی گفت: مهمترین مشکلات صنعت نساجی و پوشاک کشور، تامین مواد اولیه و نقدینگی است.

مطابق با گفته‌های این مقام صنفی، صنعت پوشاک و نساجی سالانه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات نیازمند است که با احتساب مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تامین می‌شود، به حدود ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: صنعت پوشاک و نساجی از بخش‌هایی است که بالاترین درصد اشتغال و ارزش بر افزوده را به خود اختصاص داده و بیش از ۲۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود یک میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت ‌می‌کنند.

نامی اضافه کرد: ممنوعیت ورود کالاهای ساخته شده به کشور و قرار گرفتن پوشاک در بین هزار و ۴۰۰ قلم کالای ممنوعه وارداتی، حمایت واقعی از این بخش است و می‌توان باعث رونق آن شود.

وی تصریح کرد: برآوردها حاکی از آن است که در سال ۹۶ بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار پوشاک به کشور قاچاق شده ولی سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز این آمار کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک کشور اشاره کرد: با توجه به آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی ۱۵۰ دلار در سال است که با احتساب جمعیت کشور، گردش مالی بالایی دارد و انتظار می‌رود که مسئولان بانک‌ها تعامل واقعی با فعالان این صنعت داشته باشند.

قوانین وضع شده در صنعت پوشاک باید ثابت بماند

نامی اضافه کرد: امسال صنعت پوشاک به عنوان یکی از سه اولویت حمایتی دولت در نظر گرفته شده و دولت با بخش خصوصی تعامل خوبی دارد، اما انتظار فعالان اقتصادی ثبات قوانین است.

وی اظهار داشت: پارسال به دلیل تغییرات پی در پی قوانین، شرکت های خصوصی بابت مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و نقدینگی مورد نیاز متحمل زیان‌های زیادی شدند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خواستار آن شد تا تعامل بانک‌ها با بخش صنعت از حالت شعاری خارج شود زیرا با وجود تصمیمات و اقدام های خوب وزارت صنعت، فعالان صنعتی در زمان استفاده از نقدینگی، تسهیلات یا تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست