نقش پوشاک مدارس در موفقیت دانش آموزان

پوشاک مدارس

نقش پوشاک مدارس از دیر باز مورد توجه تصمیم گیرندگان مدارس و دانش آموزان در سطوح مختلف بوده است. لباس‌‌های بلند رنگارنگ، کلاه‌های لبه‌دار تیره و پیراهن‌های ساده سفید و خاکستری  که گاه با کراوات تن زده می‌شدند و گاهی هم به همان شکل ساده متداول. …این شرح سبک و سیاق پوشاک مدارس در فیلم‌های هالیوودی دهه ۱۹۵۰ میلادی و قبل‌تر از آن است و تنوع و ناهماهنگی پوشاک دانش‌آموزان شاخص‌ترین نکته‌ای است که میان عکس‌های خاطره‌انگیز آن دوران به چشم می‌خورد. از آن زمان تا کنون همه چیز دستخوش تغییراتی شده و در این بین پوشاک مدارس با یک‌دست یا یک‌نواخت شدن و به طور کلی روند متحد‌الشکل شدن در کنار تغییر سیاست‌های آموزشی تحولات چشمگیری داشته است؛ اما این تنوع نقشی هم بر موفقیت دانش‌آموزان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها داشته است؟!

جالب است بدانید والدین آمریکایی به صورت سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار بابت خرید پوشاک مدارس یا همان یونیفرم‌های یکدستی که استفاده از آن در مدارس رایج است هزینه می‌کنند. آن‌ها این هزینه را بیش از هر چیز بابت موفقیت‌های اخلاقی و به دنبال آن کامیابی فرزندان در امور درسی و تحصیلی متحمل می‌شوند.

پوشاک مدارس پسرانه - مدل فرهانپوشاک مدارس؛ یک سلاح بی‌صدا اما کارآمد

لباس یک نماد اجتماعی در گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله جمعیت مشغول به تحصیل در مدارس است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که استفاده ازپوشاک یکدست به دنبال داشته است کاهش بدرفتاری، کج‌خلقی و ناهنجاری و انحرافاتی است که در رفتار دانش‌آموزان ۸ تا ۱۸ ساله ممکن است دیده شود. نوجوانان در این بازه سنی رنگ‌پذیر‌تر از هر سن دیگر هستند و پوشش دقیقا همان عاملی است که استعداد دانش‌آموزان را برای تاثیرپذیری بیش‌تر می‌کند.

مطابق آمار آزادی در پوشش به جای استفاده از پوشاک مدارس که در طراحی و تعیین آن ضوابط و اصول خاصی رعایت شده دانش‌آموزان را به تبعیت از نماد‌ها یا سمبل‌هایی که در قالب لباس ظاهر می‌شوند متمایل کرده است. پوشاک مدارس بازار رقابت مُد، افکار و فرقه‌های مختلف را کساد کرده و به این ترتیب لوازم توفیق اخلاقی و جلوگیری از تمام مسائلی که والدین بیم وقوع آن را همواره در دل دارند فراهم کرده است.

از پوشاک مدارس تا موفقیت دانش‌آموز

شاید استفاده از پوشاک یکسان نقض مفهوم “آموزش آزاد” باشد؛ اما با وجود تمام مخالفت‌هایی که با یونیفرم مدارس وجود دارد هماهنگی پوشش همچنان به عنوان قانونی که غیرمستقیم روی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد ستایش می‌شود. به موازات این که لباس هماهنگ مدارس از انحرافات و رقابت‌های نابجا از نظر نوع یا برند پوشش جلوگیری می‌کند، فرصت‌های زیادی برای تمرکز بیش‌تر دانش‌آموزان روی هدف اصلی تحصیل یعنی آموزش و پرورش فراهم می‌شود؛ هر چند که استفاده از این فرصت‌ها همچنان به خود دانش‌آموز و سایر عوامل جانبی دیگر وابسته است.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست