پیراهن مردانه و داستان شکل گیری آن

  1. خانه
  2. بیشتر بدانیم
  3. پیراهن مردانه و داستان شکل گیری آن

پیراهن مردانه و داستان شکل گیری آن

تا قبل از قرن هجدهم معمولا آقایان از پیراهن مردانه بدون دکمه و بلند استفاده می کردند و هیچ مدل پیراهن با دکمه ای وجود نداشت. تا اینکه در سال ۱۸۷۱ شرکت برون و دیوس با نام تجاری ( Brown & Davis Co ) اولین نمونه از پیراهن را به ثبت رساند. این مدل از پیراهن در قسمت سینه دارای دکمه بود و به همین جهت مورد توجه افراد بی شماری و به ویژه ثروتمندان قرار گرفت. در قرن هجدهم پیراهن فقط به عنوان زیرپوش مورد استفاده قرار می گرفت و تنها یقه آن قابل مشاهده بود. پیراهن سفید، در اواخر قرن نوزدهم به اوج محبوبیت خود دست یافت و مظهر ادب محسوب می شد. این پیراهن را تنها افراد اشراف زاده و ثروتمند بر تن داشتند چراکه از قیمت بالایی برخوردار بود و افراد معمولی توانایی خرید آن را نداشتند.

ورود پیراهن های مردانه راه راه

پیراهن مردانه راه راه

در اواخر قرن نوزدهم پیراهن راه راه پا به عرصه مد گذاشت. این طرح از پیراهن با استقبال خوبی همراه نشد و تنها بخش رسمی و اداری از آن استفاده می کردند. پیراهن های راه راه در تنوع رنگی محدودی وجود داشتند و به همین علت حق انتخاب افراد در آن بسیار محدود بود. این مدل از پیراهن ها نسبت به پیراهن های سفید و یک رنگ از قیمت پایین تری برخوردار بودند و به همین جهت ثروتمندان تمایلی به خرید آن ها نداشتند.

یقه پیراهن های مردانه

یقه پیراهن مردانه

یکی از مهم ترین اجزای پیراهن ها، یقه آن ها بود. در زمان های گذشته یقه به صورت دیگری برش داده می شد و معمولا به صورت ایستاده بود. پس از گذشت مدت زمانی یقه های ایستاده جای خود را به یقه های معمولی دادند و روز به روز بر محبوبیت این مدل یقه افزوده شد. هرچند یقه های ایستاده جایگاه خود را از دست داده بودند ولی در دهه ۳۰ بار دیگر همراه با فرانک و اسموکینگ مورد استقبال قرار گرفتند. پیراهن های امروزی از اواخر جنگ جهانی به شکل امروزی درآمدند و تا به امروز تغییری نکردند. تنها تغییر ایجاد شده در پیراهن ها این است که با حذف جلیقه به پیراهن های جدید جیب سینه اضافه شد.

انواع پیراهن مردانه

انواع پیراهن مردانه

هرچند شاید در نگاه اول تمامی پیراهن های مردانه شبیه به یکدیگر باشند ولی کمی دقت متوجه خواهید که هریک از آن ها دارای دوخت، طراحی و مدل خاص خود هستند. در میان سایر مدل پیراهن های موجود، پیراهن های یقه کوتاه و آستین بلند نسبت به بقیه دارای قیمت بیشتری هستند و معمولا زیر کت و شلوار و همراه با کروات پوشیده می شوند.

پیراهن های اسپرت نیز در دو مدل آستین کوتاه و آستین بلند موجود هستند که مدل آستین بلند آن ها کمی گشادتر است. این مدل از پیراهن معمولا به همراه شلوار جین پوشیده می شود. پیراهن های رسمی نیز یکی دیگر از انواع پیراهن ها هستند که یقه آن ها شکاری است و دارای آستین بلند هستند. این مدل از پیراهن مردانه معمولا زیر کت و شلوار مورد استفاده قرار می گیرد و به همراه آن می توان پاپیون یا کروات نیز پوشید.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست