چگونگی سایزبندی لباس

سایزبندی لباس یکی از ارکان اولیه و مراحل دوخت است که اگر به صورت دقیق و اصولی انجام شود قطعاً در زیبایی لباس تأثیر بسزایی دارد. به عبارت دیگر، اگر قرار باشد لباسی در شکل و هیئت زیبا دوخته شود، سایزبندی لباس در تمام مراحل آن ردپایی از خود به یادگار می گذارد. نکته ای که سایزبندی پوشاک را به موضوع پراهمیتی تبدیل کرده این است که سایزبندی لباس عمدتاً براساس نوع برش و دوخت خیاط متفاوت است.

این جمله بدان معنی است که سایزبندی لباس در برندهای مختلف نیز متغیر بوده و ممکن است طبق شرایط پیش فرض شما نباشد. البته، اگرچه به لطف جدول استاندار سایزبندی لباس این مشکل تا حدودی برطرف شده است؛ با این حال در خرید برخی لباس ها از جمله لباس های مجلسی، چگونگی سایزبندی لباس بیشتر خودنمایی می کند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا به صورت مفصل به تشریح اصول سایزبندی لباس بپردازیم.

چگونگی سایزبندی لباسضرورت آشنایی با اصول سایزبندی لباس

تصور کنید به کشور خوش آب و هوایی سفر کرده اید و با دیدن لباس های زیبا و خوش دوخت آنها دست و دلتان می لرزد. با این حال، نگران این هستید که لباس خریداری شده متناسب با سایز مورد نظر نباشد. شاید کمی شجاعت به خرج دهید و لباس را تهیه کنید اما اگر لباس بر تنتان ننشیند، خاطره خوبی در ذهنتان نمی ماند. این موضوع زمانی که قصد خرید برای شخص دیگر را داشته باشید بیشتر خودنمایی می کند. بنابراین، می توان گفت در چنین شرایطی، بهترین کار استفاده از اصول سایزبندی لباس است. چراکه اینها قواعدی عمومی است که با رعایت آن ها بهترین سایزبندی لباس صورت می گیرد؛ و بدین ترتیب، می توانید با خیال راحت، لباس مورد نظرتان را تهیه کنید.

سایزبندی لباسقواعد عمومی سایزبندی لباس

قبل از آنکه دست به متر شوید، بهتر است مقدمات سایزبندی را انجام دهید. برای اینکار لطفاً کمی حوصله کنید و لباسی که به تن دارید را تعویض کنید. به زبان دیگر، باید لباس نازک یا جذب بر تن داشته باشید و با کمک یک فرد دقیق و با استفاده از یک متر سالم، سایزبندی را شروع کنید. البته بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که غذای اضافی یا نوشیدنی که باعث ورم شکم شود نخورده باشید. سپس به صورت صاف بایستید و شانه هایتان را کمی به عقب بکشید.

البته دقت کنید که قرار نیست دو کتفتان به هم برسد؛ بلکه از آنجاییکه عمدتاً افراد عادت به خمیده نشستن یا ایستادن دارند، باید در انجام سایزبندی این عادت بد را ترک کنند. همچنین، گردن و سر خود را هم راستا با بدن قرار دهید و اصطلاحاً به صورت شق و رق بایستید. این نکات را برای خود و یا شخص مورد نظر انجام دهید و سپس اندازه های به دست آمده را در یک برگه یادداشت کنید.

نکات لازم برای اندازه گیری

اگرچه توجه به تفاوتهای جنسیتی در نحوه اندازه گیری امری ضروری است؛ با این وجود، بخش های مختلف بدن در سایزبندی لباس به صورت مجزا مورد توجه قرار می گیرند. این اندام عبارتند از: سرشانه، قد آستین، دور سینه، دور کمر، قد از کمر، اندازه فاق، اندازه ران و گشادی دم پا. هر کدام از این موارد بر حسب نوع طرح لباس و جنسیت به جزییات بیشتری تقسیم می شود. به عنوان مثال، برای اندازه گیری خانم ها سه آیتم دور سینه، دور کمر و دور باسن مهم ترین بخش از اندازه گیری را به خود اختصاص می دهد.

این درحالیست که در آقایان دور سینه، دور کمر و قد آستین اهمیت بیشتری دارد. اشتباه نکنید؛ اندازه گیری لباس به این موارد ختم نمی شود؛ بلکه رعایت جزییات بیشتر در بالاتنه و پایین تنه به صورت متفاوت در خانم ها و آقایان امری اجتناب ناپذیر است. منتها این موارد برای مواقعی که امکان اندازه گیری دقیق وجود ندارد، راه گشاست.

سایزبندی لباس آقایانچگونگی اندازه گیری لباس

برای اندازه گیری لباس، متر را به صورت دایره وار بر اندام مورد نظر قرار دهید. دقت کنید که دایره ایجاد شده کاملاً با سطح زمین موازی بوده و متر به صورت کج قرار نگرفته باشد. رعایت این موضوع باعث می شود که اندازه گیری با دقت کامل انجام شود. در اندازه گیری قد آستین نیز لازم است دست را به صورت زاویه ۹۰ درجه خم کرده و سپس از برجستگی سرشانه تا مچ دست را اندازه گیری کنید. در اندازه گیری دور بازو نیز متر را در برجسته ترین قسمت بازو قرار داده و عدد روی متر را بخوانید.

نکته قابل توجه اینکه قبل از شروع اندازه گیری نواری را به دور کمر مدل ( و در راستای آرنج ) ببندید و از آن به عنوان شاخص برای اندازه گیری استفاده کنید. این روش، سبک مولر است که جزء پرکاربردترین روش های اندازه گیری در ایران است؛ و به دلیل دقت بالای الگو و مدل طراحی لباس، تحت عنوان روش بدون پرو شناخته می شود.

کلام آخر

دقت داشته باشید که سایزبندی لباس تنها فاکتوری است که به شما در انتخاب لباس مناسب کمک می کند. به زبان دیگر، خود را اسیر اعداد و ارقام فروشگاه ها نکرده و سایز ایده آل تعریف نکنید. بلکه بهترین سایز برای شما همان است که در آن احساس راحتی داشته باشید. بنابراین، اگر کمی اضافه وزن دارید با همکاری یک مربی حرفه ای و یا مشورت پزشک متعهد خود را به وزن ایده آل برسانید؛ اما در تعیین سایز، لباسی را انتخاب کنید که در آن راحت هستید و معایب بدن در آن پوشیده تر است.

نکته دیگر اینکه به گاهی اوقات اندازه بالاتنه و پایین تنه از یک عدد مشخص پیروی نمی کنند؛ بلکه ممکن است یکی از این قسمتها سایز کمتری در مقایسه با دیگری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست