نگاهی بر اهمیت کیفیت پارچه در تهیه پوشاک مدارس

  1. خانه
  2. پوشاک مدارس
  3. نگاهی بر اهمیت کیفیت پارچه در تهیه پوشاک مدارس

نگاهی بر اهمیت کیفیت پارچه در تهیه پوشاک مدارس

به خوبی می‌دانیم که کیفیت و بافت پارچه در خرید لباس حرف اول را می‌زند؛ خصوصا اگر پای لباس فرم مدرسه و دانش‌آموزی در میان باشد که قرار است برای یک یا چند سال متمادی آن لباس را بر تن کند.

لباس فرم حساسیت‌زا ترین لباسی است که یک کودک یا نوجوان ممکن است در طول روز بر تن داشته باشد. با یک حساب سرانگشتی و با فرض این که دانش‌آموز به صورت متوسط ۷ ساعت در روز و ۵ روز در هفته را در مدرسه سپری کند یعنی حداقل نیمی از دوره کودکی یا نوجوانی در پوشش لباس فرم سپری می‌شود. حال آن که بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به جنس پوشاک مدارس احساس نارضایتی می‌کنند و بی‌توجهی به دوخت و برش‌های پارچه مزید بر علت می‌شود تا تمایل کودک برای حضور در مدرسه و شرکت در فعالیت‌های مرتبط کم‌تر و کم‌تر شود. چاره چیست؟

پارچه فرم مدارس و کیفیتی که زیر سوال رفته است

در صنعت پوشاک و دنیای مد کیفیت پوشاک با دو شاخص دوخت و پارچه ارزشیابی می‌شود. روز به روز و با پیشرفت صنایع نساجی پارچه‌های متنوع و جدیدتری روانه بازار می‌شوند و که معایب پارچه‌های قبلی را ندارند؛ اما در تولید فرم مدرسه همچنان از پارچه‌های متداول قدیمی استفاده می‌شود که هیچ بهبودی نسبت به گذشته در آن‌ها دیده نمی‌شود.

هم اکنون دو نوع پارچه کجراه و ترگال، پرکاربردترین پارچه‌هایی هستند که در دوخت لباس فرم مدارس استفاده می‌شوند. پارچه ترگال ترکیبی از پلی‌استر و نخ می‌باشد و با وزن کم‌تری که نسبت به کجراه دارد بیش‌تر موردپسند خانواده‌ها قرار می‌گیرد. با این حال بسیاری از تولید‌های پوشاک مدارس لباس فرم بی‌کیفیت را با قیمت‌های بالایی عرضه می‌کنند که موجب نارضایتی والدین شده است.

بی‌توجهی به فاکتورهایی نظیر ظرافت نخ یا بافت و تراکم آن که در مجموع جنس و لمس پارچه را به وجود می‌آورد از جمله عواملی هستند که دانش‌آموزان را هم از پوشیدن لباس فرم دخترانه یا پسرانه دلسرد کرده‌اند.

لباس فرم مدارس

پیش از خرید فرم مدرسه پارچه‌شناس شوید!

حتما تا کنون به اهمیت کیفیت پارچه به عنوان اصلی مهم در خرید پوشاک مدارس پی برده‌اید. می‌دانید که کیفیت پارچه چه قدر می‌تواند روی عملکرد دانش‌آموز اثر بگذارد و مثلا روی فعالیت بیش‌تر کودکان در سنین دبستان موثر واقع شود. از این رو توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن فاکتورهای کلیدی زیر پیش از اقدام به خرید فرم مدرسه، پارچه‌شناس شوید!

ضخامت پارچه لباس فرم مدرسه

در فرم مدارس، از هر نوع پارچه‌ای که استفاده کنید قطعا بخشی از آن را پلی‌استر و نخ تشکیل می‌دهد. ظرافت نخ یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر حجم و سبکی یا سنگینی یونیفرم مدرسه تاثیر می‌گذارد. لمس پارچه لباس راهنما خوبی برای این است که به صافی و نرمی پارچه در تن‌خور آن پی ببرید.

هر چه قدر که نخ استفاده شده در پارچه ظریف‌تر باشد لمس آن نرم‌تر و صاف‌تر است. در مقابل لمس پارچه‌های ترکیبی که درصد بالای پلی‌استر دارند ناصاف‌تر است و دانش‌آموز به محض پوشیدن لباس این موضوع را احساس می‌کند.

تراکم پارچه پوشاک مدارس

حتما تا به حال حین خرید فرم مدرسه به ویژگی‌هایی مثل چروک‌پذیری و قابلیت تبادل هوا یا به اصطلاح تنفس پارچه توجه کرده‌اید. تمام این خواص فیزیکی به واسطه معیار تراکم پارچه تعیین می‌شوند. تراکم پارچه میزان تارو پود پارچه در مقیاس مشخص است. با افزایش تارو پود تراکم پارچه بالا می‌رود و به تبع آن پارچه وزن می‌گیرد؛ اما در عوض استحکام بالاتری دارد. به علاوه تراکم بالاتر باعث می‌شود چروک‌پذیری پارچه پایین‌تر باشد.

فاکتور تراکم پارچه با تغییر فضای بین تار و پود یا نخ پارچه بیش‌تر در تولید لباس ورزشی کودکان کاربرد دارد. در تهیه لباس ورزشی به جهت جنب و جوش بالای کودکان، والدین ترجیح می‌دهند لباس مستحکم‌تری را خریداری کنند که به لحاظ اقتصادی ماندگاری بیش‌تری داشته باشد.

در لباس فرم مدارس استحکام پارچه به اندازه سایر فاکتورها مطرح نیست و در عوض انعطاف، نرمی و عبور و مرور هوا مهم است تا با توجه به فعالیت دانش‌آموزان در مدارس مشکلات پوستی ایجاد نشود.

لباس فرم دبستان | یونیفرم مدرسه - مدل لیانا

بافت پارچه در تهیه فرم مدرسه

بافت پارچه واحد بزرگ‌تری از تمام فاکتورهای گفته شده نظیر استحکام پارچه و یا ضخامت آن است. تمام فاکتورهای مرتبط با پارچه در کنار هم جمع می‌شوند و بافت پارچه را به وجود می‌آورند. حالتی که ممکن است به صورت حلقوی، زیگزاگی، بدون بافت و…باشد.

بافت پارچه عاملی است که به صورت مستقیم بر نرمی یا زبری پارچه اثر می‌گذارد. با توجه به آب و هوای ایران و میزان فعالیت دانش‌آموزان در مقاطع سنی مختلف معمولا ترجیح داده می‌شود بافت پارچه نرم و بدون طرح باشد. اگر به دنبال کیفیت حین خرید فرم مدرسه هستید حتما به بافت پارچه توجه کنید.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست